Suuri Maalaustapahtuma 2018 laajeni entisestään

Helene Schjerfbeckin syntymäpäivänä ja Suomen Kuvataiteen päivänä 10.7. liput liehuivat. Samana päivänä järjestettiin myös vuosittainen Suuri Maalaustapahtuma ja Suomi täyttyi mitä upeimmista maalaustapahtumista. Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen (SAy) valtakunnallisesti organisoimaan ja tiedottamaan tapahtumaan osallistui yhteensä 132 tapahtumaa 86 eri paikkakunnalla ympäri Suomea.  Pohjoisin tapahtuma pidettiin Muoniossa ja eteläisin Tammisaaressa. Tosin Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen puheenjohtaja Satu Kiuru järjesti myös päivän kunniaksi Italian Nazzanossa ison tapahtuman, jonka teoksia on nähtävillä paikallisessa museossa.

Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen yhteistyökumppaniensa kanssa järjestämä päätapahtuma Helsingissä Lapinlahden Lähteellä alkoi aamulla 9.30 kulkueella lähellä sijaitsevalle Helene Schjerfbeckin haudalle. Tämän jälkeen Lapinlahden Lähteen alueella nostettiin lippu salkoon ja päivän maalausdemot alkoivat.  Alueella oli myös esittelemässä akvarellituotteita usea myyjä. Väkeä oli tapahtumassa runsaasti ja jopa SAy:n ystävyysyhdistyksen Eesti Akvarellistide Ühendusin edustajat Rein Mägar ja Külli Tael olivat tulleet tapahtumaan juhlistamaan päivää. Tapahtumatoimikunnan puheenjohtaja Jaana Kangas ja tapahtumatoimikunnan jäsen Irina Rebnitskaya aloittivat aamunsa maalaamalla ja kertomalla tapahtumasta Ylen Aamu-tv:ssä ja päivän mittaan päätapahtumassa Lapinlahden Lähteellä kävivät tekemässä juttua mm. Mtv sekä Yle Radio Suomi.

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa tapahtuman valtakunnallisena tiedottajana, graafikkona sekä some-vastaavana toiminut hattulalainen kuvataiteilija Piela Auvinen (myös SAy:n tiedottaja) luonnehtii tapahtumapäivän onnistuneen yli odotusten: ”Olen vastaanottanut osallistujilta ja järjestäjiltä ympäri maata koko tapahtumapäivän ajan positiivisia viestejä ja ylistystä hienoista tapahtumista sekä toiveita jo seuraavalle vuodelle. Moni järjestäjä onkin ilmoittautunut jo tänä vuonna ensi vuoteen mukaan ja suunnittelevansa jo isompaa tapahtumaa. Mukana oli monia hoitokoteja, palvelutaloja sekä lasten leikkipuistoja. Hienoa oli myös huomata miten taideseurat, galleriat, kunnat, kaupungit ja kirjastot tekivät monella paikkakunnalla yhteistyötä tehden päivästä osallistujilleen ikimuistoisen.” Suuri Maalaustapahtuma järjestetään seuraavan kerran 10.7.2019. Tervetuloa kaikki mukaan!

(klikkaa kuvia suuremmiksi)

Suuri Maalaustapahtuma 10.7. Lapinlahden Lähde 2018, kuvaaja Kristiina Kostia Suuri Maalaustapahtuma 10.7. Lapinlahden Lähde 2018, kuvaaja Kristiina Kostia Suuri Maalaustapahtuma 10.7. Lapinlahden Lähde, kuvaaja Benita Suomi Suuri Maalaustapahtuma Lapinlahden Lähde 2018, kuvaaja Kristiina Kostia Suuri Maalaustapahtuma Lapinlahden Lähde 2018, maalausdemo, kuvaaja kuvaaja Kristiina Kostia

.