SAy:n vuosinäyttelyn avajaiset 8.6.2019

JÄLKEEN IHMISEN

SAyn vuosinäyttelyn avajaiset 8.6.2019

Näyttelytoimikunnan puheenjohtaja Riitta Halttunen-Sommardahl toivotti tervetulleeksi Helsingin kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialasta vastaavan apulaispormestari Nasima Razmyarin ja avajaisvieraat.

Näyttelyn avasi apulaispormestari Nasima Razmyar seuraavin sanoin:

”Hyvä avajaisyleisö,

Minulla on Helsingin kaupungin puolesta ilo ja kunnia avata tämä näyttely.

Teidän teemanne, Jälkeen ihmisen, on vaativa, niinhän itsekin toteatte näyttelykutsussa.

Ilmastonmuutos askarruttaa meitä kaikkia. Yhtä lailla pohdin, muuttuuko ihminen tulevaisuudessa hybridiksi, jonkinlaiseksi älykkääksi olennoksi, jonka raja koneeseen on häivytetty.  Ja Jälkeen ihmisen -teema saa meidät tietysti myös miettimään, mikä oikein on ihminen, mikä on ihmiselle tyypillistä, mistä emme voi luopua, kun puhumme ihmisestä, ihmisyydestä.

Mark Twainin lukuun pistetyn sitaatin mukaan ihminen on ainoa eläin, joka voi punastua ja jolla on myös syytä siihen. Onko siis kyky tuntea häpeää olennainen? Luulen, että tällä hetkellä aika monet meistä pohtivat syyllisyyden ja myös häpeän tunteita; mitä olemme tekemässä tälle yhteiselle pallollemme. Totta on, että voimme perustellusti vierittää vastuuta rakenteille, järjestelmille – tarvitsemme rakenteellisia uudistuksia. Näin helposti emme voi kuitenkaan päästä vastuustamme.

Taide on yksi tie eteenpäin – taiteilijat ovat kautta aikojen pohtineet töissään yhteiskunnan tilaa. Näyttelykutsussa todetaan, että vaativaa aihetta on käsitelty toiveikkaasti. Tämä on erityisen tärkeää. Mielenkiinnolla odotan keskusteluja, joita näyttelyvieraanne tulevat varmasti käymään. Onnea ja menestystä näyttelylle, joka kirjoo tähän kauniiseen kesäpäivään tummia sävyjä, mutta myös toivon säkeniä.”

Näyttelyn juryttäjä kuvataiteilija Marja Mali pohdiskeli puheessaan näyttelyn haastavaa teemaa, joka toi myös vaativuutta jurytykseen. Marja Mali valitsi näyttelyyn teokset, joissa aihetta käsiteltiin mahdollisimman monipuolisesti.

Riitta Halttunen-Sommardahl esitteli näyttelytoimikunnan, joka teki suuren työn tämän näyttelyn aikaan saamiseksi. Näyttelytoimikuntaan kuuluvat tämän näyttelyn näytteeelysihteerinä toiminut Liisa Kuusela, Piela Auvinen, Kirsti Itäpiiri, Irina Rebnitskaya, Eeva Tervala ja Olga Veselovskaya.

Näyttelyssä on esillä 117 teosta 74 taiteilijalta. Näyttelyvieraat pitivät kovasti näyttelystä, joka on puhutteleva, haastaa ajattelemaan ja toivottavasti myös toimimaan sekä antaa myös toivoa.