SAy:n jäsenmatrikkeli – U

Upola, Solja

1969
FT, TaM, akvarellimaalari, kuvataiteilija, tutkija ja markkinointiviestinnän kouluttaja
Rovaniemi

Solja Upola on lappilainen akvarellitaiteilija, jolla on pitkä taiteilijan ura takanaan, hänen
tuotantoaan löytyy aina 1980-luvulta lähtien. Upola on toisen polven naiskuvataitelija ja akateemisen taidekoulutuksen lisäksi hän on kasvanut taiteen parissa koko elämänsä. Upolan omassa taidegalleriassa Rovaniemellä on toista sataa maalausta esillä.

”Tyylisuuntani edustaa impressionismia, jossa vangitaan hetken tunnelmia. Maalausaiheiden pääinnoittaja on Lapin vuodenajat ja luonto eri vuorokaudenaikoina. Useimmat maalauksista ovatkin syntyneet ulkoilmassa kohdetta havainnoiden. Valo ja värit ovat keskeisiä luonnon muotojen taltioinnissa.”

Upolan käsialassa on luonteenomaista eloisa siveltimen liike. Maalauksissa yhdistyvät tarkka anatominen piirrosmainen viiva vs. maalauksellinen ornamentiikka.

Upola on julkaissut vuonna 2020 Veden vuosi -kirjan, jossa kuvataan vuodenaikojen vaihtelua Ounasjoen varrella Napapiirin tuntumassa. Kirjassa on 64 sivua Solja Upolan koskettavia luontokuvauksia valokuvina ja akvarellimaalauksina eri vuorokauden aikoina.

Sähköposti: solja.upola@gmail.com
Facebook: Visual Design Solja Upola