Pages Navigation Menu

Suomen kuvataiteen päivä 10.7.

Heinäkuun 10. päivä on merkittävä päivä Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen toiminnassa.

10.7. on Helene Schjerfbeckin (1862 – 1946) syntymäpäivä sekä Suomen Kuvataiteen päivä. Aloitteen kuvataiteen päivästä on tehnyt yhdistyksen kunniapuheenjohtaja Antti Lassila. Hanke pantiin vireille SAy:n hallituksen kokouksessa 2001.

Hanke on edennyt ja tavoitteena on saada kuvataiteelle oma nimikkopäivä ja näin lisätä kuvataiteen merkitystä ja arvostusta Suomen kulttuurielämässä. Aloite päivän virallistamiseksi on saanut tukea mm. Suomen Kuvataidejärjestöjen liitolta (SKjL), Suomen Museoliitolta sekä vuonna 2007 perustetulta Schjerfbeck-­sällskapet i Ekenäs rf:ltä.

Ensimmäisen kerran päivää liputettiin Savonlinnan Riihisaaressa ja Punkaharjun Retretissä 2004. Päivän vietto on vakiintunut yhdistyksen toiminnassa ja sitä juhlitaan arvokkain menoin. Päivää on vietetty: Hyvinkää 2005, Tammisaari 2006, Naantali 2007, Turku 2008, Kotka, Riihimäki ja Turku 2009, Kuvataiteen päivän ohjelmaa 2010 Turussa, Riihimäellä ja Hyvinkäällä. Kulttuuripääkaupunkisäätiö järjesti maalaustapahtuman eri kohteissa Turussa 2011. Kuvataiteen päivän päätapahtumaa vietettiin Wäinö Aaltosen museossa 10.7. 2011. TaM Maikki Haapala luento oli ”Kuka on Nándor Mikola”. SAy:n organisoi ja tiedottaa vuosittaista Suurta Maalaustapahtumaa Suomen kuvataiteen päivänä 10.7.

Vuonna 2017 sisäministeriö suositteli valtakunnallista liputusta 10.7. Suositus oli voimassa myös vuonna 2018. Meidän tehtävämme tästä eteenpäin on tehdä päivästä jos ei virallinen niin ainakin vakiintunut liputuspäivä.